Pages

Wednesday 14 December 2016

Fernando Pesoa



Paul Kle - Baštenska figura

***

Stari pesnici prizivali su Muze
Mi prizivamo sami sebe.
Ne znam da li su se Muze ukazivale -
To je svakako zavisilo od onoga ko ih je prizvao i kako, -
Ali znam da se mi ne odazivamo.
Koliko sam se puta nadnosio
Nad zamišljeni bunar mog bića
I blejao "Aaaa!" da bih začuo odjek,
A nisam čuo ništa više od onog što sam video -
Nejasni tamni sjaj kojim je svetlucala voda
Tamo, u zaludnosti dna...
Nijednog odjeka za mene...
Samo mutni obrisi nekog lica,
Koje mora biti moje, jer nema čije da bude.
Nešto skoro nevidljivo,
Što ipak jasno vidim
Tamo, u dubini...
U tišini i lažnoj svetlosti dna...

Kakva Muza!..........


***


Tamo nije bilo struje.
Zato sam se u postelju zavukao
I čitao, pri čkiljavoj svetlosti lojanice,
Ono što mi se našlo na dohvat ruke -
Bibliju, na portugalskom (zanimljiva stvar!) priređenu za protestante
I pročitao stranice "Prve poslanice Korinćanima"
Oko mene preterani mir palanačke noći
Kao da je, naprotiv, stvarao nesnosnu buku,
I ja se umalo nisam od očaja rasplakao.
"Korinćanima poslanica prva" ...
Ponovo sam je čitao pri svetlosti lojanice
Koja je jadenom zasjala drevnim sjajem,
I neko se silno more uzbuđenja u meni uzburkalo...
Ja sam ništa...
Ja sam privid...
Šta uopšte tražim od sebe i od svega na ovom svetu?
"Ako ljubavi nemam".
A vrhovna svetlost s visine stoleća obznanjuje
Veliku poruku koja oslobađa dušu...
"Ako ljubavi nemam..."
Bože moj, a ja koji ljubavi nemam!...


***

Voleo bih kad bih voleo da volim.
Samo trenutak...Dodaj mi cigaretu,
Iz one kutije, tamo, na noćnom stočiću.
Nastavi...Govorio si
Da se u razvoju metafizike
Od Kanta do Hegela
Izgubilo nešto važno.
Potpuno se slažem.
I ranije sam o tome slušao.
Nondum amabam et amara amabam (Sveti Avgustin)
Čudne su te asocijacije ideja!
Dojadilo mi je da mislim kako osećam nešto drugo.
Hvala. Sačekaj da pripalim. Nastavi. Hegel...


***


Počinjem da upoznajem sebe. Ne postojim.
Ja sam rastojanje između onog što želim da budem
I onog što su drugi načinili od mene,
Ili polovina tog rastojanja, jer tu i života ima...
Uostalom, to sam ja...
Neka se ugasi svetlost, i vrata nek se zatvore
Neka se samo šum papuča iz hodnika čuje.
Nek ostanemo u sobi sami ja i moj beskrajni mir. 

Jeftin je ovo svemir. 



Iz zbirke Poznati stranac - Pesme Alvara de Kampuša
Prevod: Jasmina Nešković






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...